Z pierwszej strony halonews.pl
Wypalenie zawodowe bez L4
- Szczegóły
- Kategoria: news
Wypalenie zawodowe bez L4
Pod koniec ub.r. media zalała fala artykułów na temat możliwości uzyskania od 2022 roku L4 z powodu tzw. wypalenia zawodowego. Jednak eksperci nie mają dobrych wiadomości. Lekarze nie powinni wystawiać od tego roku zwolnień z ww. przyczyny. I nie jest pewne, czy w ogóle zyskają taką możliwość w przyszłości. Natomiast bez względu na sytuację prawną, problem istnieje i jest dość istotny. Świadczą o tym chociażby wyniki ostatnich badań. Ponad 65% pracowników już teraz odczuwa symptomy wypalenia zawodowego. Do tego widać, że blisko połowa rodaków byłaby gotowa iść na L4 z tego powodu, gdyby tylko istniała taka możliwość. W tym kontekście eksperci ostrzegają, że problem będzie narastać. Potrzeba zatem szybkiej reakcji instytucji państwa, aby już teraz rozpocząć proces przeciwdziałania nadchodzącemu zagrożeniu, bo inaczej wkrótce staniemy przed poważnym kryzysem społecznym i gospodarczym.
Wypalenie zawodowe. Choroba ale bez L4
Jak informuje Ministerstwo Zdrowia, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podjęła decyzję o wpisaniu wypalenia zawodowego do Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-11 (International Classification of Diseas) w 2019 roku. Zaczyna ona obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku. To sprawiło, że w przestrzeni publicznej pojawił się szereg informacji, że lekarze zaczną wystawiać zwolnienia lekarskie z tego tytułu.
– Jeśli wpiszemy do wyszukiwarki internetowej tzw. wypalenie zawodowe, to zdecydowana większość artykułów mówi o tym, że od 1 stycznia 2022 roku można otrzymać L4 z tego tytułu. Powstaje chaos, bo zapewne sporo pracowników ma takie oczekiwania. W mojej ocenie, te publikacje wprowadzają ludzi w błąd. W Polsce od tego roku nie będzie jeszcze obowiązywało ICD-11. A dopiero w nim zostało umieszczone wypalenie zawodowe, ale – co istotne – nie jako choroba czy uraz, tylko pewien stan, który może powodować konieczność kontaktu ze służbą zdrowia – komentuje radca prawny Łukasz Kuczkowski z Kancelarii Raczkowski.
Sztuczna inteligencja, czy można jej zaufać?
- Szczegóły
- Kategoria: news
Co potrafi sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja mocno zmieni świat i z pewnością może uczynić go lepszym dla każdego z nas. Jednak, aby w pełni wykorzystać potencjał tej nowej technologii, musimy dołożyć wszelkich starań, aby zarówno każdy z nas oraz firmy miały do AI pełne zaufanie.
Pojawienie się sztucznej inteligencji było prawdziwym przełomem. Tak jak napędy parowe i elektryczność zapoczątkowały erę przemysłową, tak AI jest wiodącą technologią nowej ery cyfrowej. AI może pomóc firmom w lepszym i bardziej zrównoważonym rozwoju, ale jak to bywa w przypadku każdej nowej technologii, pojawiają się pytania i obawy. Zarówno eksperci, jak i opinia publiczna nie mają pewności, w jaki sposób sztuczna inteligencja podejmuje decyzje, jakie informacje wykorzystuje, na ile jest obiektywna i sprawiedliwa? Zatem w jaki sposób mierzyć i porównywać prace różnych systemów sztucznej inteligencji w tych kwestiach i jak regulować tę technologię?
W ciągu ostatnich lat firmy polegają na coraz większej liczbie decyzji podejmowanych przez AI. Na przykład w ramach wyboru talentów, przetwarzania roszczeń ubezpieczeniowych, obsługi klienta oraz innych ważnych procesów biznesowych. Jednak dla wielu firm sztuczna inteligencja to wciąż duża niewiadoma. Brakuje narzędzi oraz umiejętności, aby odpowiedzialnie nią zarządzać. Jednocześnie zarówno klienci, jak i firmy chcą móc obdarzyć tę nową technologię pełnym zaufaniem. Według badania IBM Global AI Adoption Index, 91 procent firm korzystających obecnie ze sztucznej inteligencji uważa, że podejmowanie decyzji z możliwością wyjaśnienia jest istotną cechą rozwiązań AI. W innej ankiecie czterech na pięciu respondentów stwierdziło, że etyka AI powinna być kwestią poruszaną na poziomie zarządów firm.
Odtrucie alkoholowe Warszawa - rozpoczęcie drogi do trzeźwości
- Szczegóły
- Kategoria: news
Odtruwanie jest zabiegiem medycznym, który polega na usunięciu z krwiobiegu pozostałości szkodliwych substancji, czyli toksyn. Oprócz tego choremu uzupełnia się niedobór elektrolitów
Wachlarz możliwości wywołujących powstanie uzależnienia alkoholowego jest niezwykle szeroki. Można zacząć od wymienienia stresu jako jednego z czynników, po życie pod presją, nadmierny perfekcjonizm, problemy w życiu erotycznym, a także potrzebę oderwania się od problemów i przytłaczającej rzeczywistości. Co ciekawe, niektóre osoby skłonności alkoholowe mają uwarunkowane genetycznie, inne chorują na alkoholizm ze względu na niekorzystne warunki wychowawcze i dysfunkcyjne środowisko. Uzależnienie zaburza normalne funkcjonowanie społeczne. Skutkuje pojawieniem się licznych chorób, takich jak cukrzyca, miażdżyca, zaburzenia pracy wątroby. Co więcej, niejednokrotnie alkoholicy popadają w konflikty z prawem, wpadają w długi, tracą pracę, a nawet doświadczają spadku pozycji społecznej.
Czytaj więcej: Odtrucie alkoholowe Warszawa - rozpoczęcie drogi do trzeźwości
Ranking influencerów i portali finansowych w mediach społecznościowych – Edycja 2021
- Szczegóły
- Kategoria: news
Raport Martis CONSULTING Ranking influencerów i portali finansowych w mediach społecznościowych – Edycja 2021
Dziennikarz RMF 24 liderem wśród ekspertów biznesowych na Twitterze, najbardziej aktywnym influencerem finansowym - Michał Szafrański, a ubiegłoroczni zwycięzcy na LinkedIn nie do obalenia
PKN ORLEN to najchętniej obserwowana spółka z WIG 30 na LinkedIn, jednak jej zasięgi na Twitterze są niemal dwa razy mniejsze od Orange Polska. Liderem spośród ekspertów biznesowych na platformie Twitter został Krzysztof Berenda – dziennikarz ekonomiczny RMF 24. Najbardziej aktywnym influencerem finansowym w całym Internecie jest natomiast Michał Szafrański. Money.pl wciąż odwiedza najwięcej internautów zainteresowanych finansami – to tylko niektóre z wyników drugiej edycji raportu opracowanego przez Martis CONSULTING.
Podobnie jak w pierwszej odsłonie, poza oddzielnymi portalami i blogami autorzy badania skupili się również na platformach LinkedIn, Twitter oraz YouTube. Analiza aktywności w nowych mediach objęła swoim zasięgiem 30 spółek notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także managerów, którzy aktualnie nimi zarządzają. Kryterium decydującym o pozycji tych podmiotów w rankingu była liczba obserwujących i subskrybentów. W przypadku ekspertów prowadzących blogi finansowe oraz funkcjonujących w tym obszarze portali, decydującym czynnikiem była miesięczna liczba wyświetleń na stronie.
Czytaj więcej: Ranking influencerów i portali finansowych w mediach społecznościowych – Edycja 2021
Branża PR
- Szczegóły
- Kategoria: news
Branża PR odbudowała się po kryzysie spowodowanym pandemią. Firmy chcą się skupić na działaniach poprawiających wizerunek PR-owca
Pandemia COVID-19 zachwiała branżą public relations. PR-owcy musieli dostosować dotychczasowe strategie, narzędzia i tryb pracy do nowych potrzeb komunikacyjnych klientów. Nie dało się jednak uniknąć spadku przychodów, obniżki wynagrodzeń, a nawet zwolnień. Teraz sytuacja na rynku jest już ustabilizowana, natomiast zauważyliśmy, że w kryzysie to właśnie dobra komunikacja z otoczeniem jest firmom niezbędna. Wyzwaniami na 2022 rok będą employer branding i budowanie pozytywnego wizerunku branży. Jak mówi Sebastian Stępak, prezes Związku Firm Public Relations: – Chcielibyśmy, żeby w przyszłym roku PR nie był w jakikolwiek sposób mylony z propagandą.
Polski start-up opracował system wykorzystujący potencjał parkingów
- Szczegóły
- Kategoria: news
Polski start-up opracował system wykorzystujący potencjał parkingów. Umożliwia udostępnianie miejsc i punktów ładowania pojazdów elektrycznych
Niemal połowa kierowców (44 proc.) uważa, że znalezienie miejsca parkingowego jest stresującym doświadczeniem, na którym traci się średnio cztery dni w ciągu roku. Większość miast wdraża systemy inteligentnych parkingów, te jednak nie są w stanie odpowiedzieć na coraz większe potrzeby. Problemem jest też brak ogólnomiejskich rozwiązań dla rozproszonych publicznych i prywatnych dostawców parkingów. Polski start-up Share.P opracował innowacyjny system plug and play, który digitalizuje istniejącą infrastrukturę parkingową i rozwiązuje problemy z parkowaniem samochodów i ładowaniem pojazdów elektrycznych.
Czytaj więcej: Polski start-up opracował system wykorzystujący potencjał parkingów
Akceptacja dla szczepień przeciwko innym chorobom niż COVID-19
- Szczegóły
- Kategoria: news
W czasie pandemii spadła akceptacja dla szczepień przeciwko innym chorobom niż COVID-19. Liczba dzieci niezaszczepionych przeciw odrze wzrosła najmocniej od 20 lat
W Polsce liczba wykonanych szczepień przeciw COVID-19 sięga już prawie 31 mln, przy czym liczba osób zaszczepionych w pełni wynosi prawie 20,3 mln. Średnio co trzeci Polak w wieku od 18 do 65 lat przyznaje, że nie zamierza się zaszczepić, a większości z nich nic nie skłoni do zmiany zdania. Niechęć do szczepień przeciw COVID-19 przełożyła się także na inne szczepionki. WHO wskazuje, że na całym świecie odnotowano największy od dwóch dekad wzrost liczby dzieci niezaszczepionych przeciwko odrze. Eksperci podkreślają, że potrzebna jest edukacja, by ponownie przywrócić zaufanie do szczepień, które przecież pomogły opanować dziesiątki chorób zakaźnych i coraz częściej wykorzystywane są także w profilaktyce nowotworowej.
Czytaj więcej: Akceptacja dla szczepień przeciwko innym chorobom niż COVID-19
Automatyzacja pracy
- Szczegóły
- Kategoria: news
Automatyzacja pracy
Czy pracownicy chcą automatyzacji w swojej pracy? Z raportu Automation Pulse wynika, że zdecydowanie tak. Czy wiedzą, na czym polegać ma robotyzacja? Większość (75%) uważa że wie, ale zapytani o szczegóły najczęściej powielają popularne stereotypy, jak np. ten, że technologia istnieje wyłącznie po to, aby zastąpić ludzi.
Rewolucja robotów rzekomo czai się tuż za rogiem, a maszyny i algorytmy tylko czekają, żeby zająć miejsce ludzi. Skąd bierze się takie przeświadczenie? Jak się okazuje, z niewiedzy. 75% respondentów biorących udział w badaniu Automation Pulse uważa, że wie, czym jest automatyzacja. Jednak, gdy poproszono ich o zdefiniowanie tego pojęcia, 55% zrobiło to błędnie, powielając popularne stereotypy, jak np. ten, że technologia istnieje wyłącznie po to, aby zastąpić ludzi. Tak uważa jedna szósta (17%) pytanych.
- Różne odpowiedzi, mylenie pojęć, bądź kompletnie nietrafione tezy wskazują na jedno: w kontekście automatyzacji potrzebna jest edukacja. - uważa Michał Nowak, Analityk Biznesowy z BPSC, firmy, która jest dostawcą zaawansowanego oprogramowania dla biznesu. Jak zaznacza ekspert z katowickiej spółki technologicznej, potrzebne są szkolenia i angażowanie pracowników — Cyfrowa transformacja, bo to ona jest nierozerwalnie związana z automatyzacją, to nie tylko zmiana technologiczna, ale także kulturowa i organizacyjna. Żeby pracownicy nie bali się zmiany, muszą wcześniej dowiedzieć się, co ich czeka, jakie są scenariusze na przyszłość. — kończy Michał Nowak.
Ceny nieruchomości rosną, a popyt nie słabnie
- Szczegóły
- Kategoria: news
Ceny nieruchomości w 2022?
Rok 2022 nie przyniesie dużych zmian na rynku nieruchomości, chociaż wielu liczyło na to, że pandemia spowoduje spadek cen. Jest wręcz odwrotnie. Ludzie w dalszym ciągu będą chętnie inwestować, popyt na mieszkania i domy nie osłabnie, a ceny wciąż będą rosły.
W 2022 roku najprawdopodobniej nie zmieni się wiele względem tego, co widzimy już dzisiaj. Z danych NBP wynika, że mieszkania na rynku pierwotnym podrożały o ponad 2%, a na rynku wtórnym aż o 5,2%. Wszystko to w przeciągu ostatniego kwartału i wiele wskazuje na to, że podwyżki cen będą jeszcze większe.
Inwestycja w nieruchomości
Podsumowując 2021 rok, nieruchomości cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Nie brakowało chętnych na zakup mieszkań i domów, poprawiła się również sytuacja na rynku wynajmu, który przez pewien okres mocno cierpiał ze względu na pandemię. W wielu przypadkach inwestycje były podyktowane chęcią ochrony kapitału. - Główny Urząd Statystyczny podaje, że obecnie inflacja jest na poziomie 6,8%. Jednak każdy z nas, konsumentów, obserwuje, że ten wzrost jest znacznie większy, a ceny zdecydowanie poszły w górę. Inwestycja w nieruchomości to dla wielu osób jeden z najlepszych sposobów na ochronę własnego kapitału, stąd też obserwujemy duże zainteresowanie domami i mieszkaniami. - komentuje Marcin Kuryło, ekspert Horyzontu Inwestycji.
Czytaj więcej: Ceny nieruchomości rosną, a popyt nie słabnie
Jak urządzić święta w stylu boho?
- Szczegóły
- Kategoria: news
Początek grudnia to ostatni dzwonek na przemyślenie, jakie bożonarodzeniowe dekoracje zaprosi się do domu. Te najmodniejsze w ostatnich sezonach nawiązują do stylu british, boho, skandynawskiego, glamour. Kolekcje utrzymane w tym designie zawierają zarówno ozdoby choinkowe np. bombki, światełka, łańcuchy, jak i te na drzwi, okna, gzymsy kominków. Dekoracje kolorowe, w intensywnych barwach, a zarazem zabawne pojawiają się w kolekcjach boho. Jak je wykorzystać do udekorowania domu i choinki?
Jakie są święta w stylu boho?
Boho to jeden z popularniejszych stylów w aranżacji wnętrz. Wyróżnia się on kolorami, swobodą, przytulnością i radością. Nic więc dziwnego, że idealnie oddaje on klimat bożonarodzeniowej radości i jego rodzinnej atmosfery. Święta boho są radosne, wesołe, przytulne i kolorowe. Daleko im do eleganckiego glamour, czy minimalizmu stylu nowoczesnego. Bombki czy ozdoby czerpią inspiracje natomiast z tradycji i folkloru. Wykonywane są one z naturalnych materiałów i utrzymane zazwyczaj w intensywnych, a nawet szalonych kolorach. W Miloo Home dostępne są też bombki, ozdoby i dekoracje w wydaniu new boho, czyli tym nawiązującym do designu skandynawskiego. Są one mniej delikatniejsze i subtelniejsze, często w kolorach ziemi lub złota.