news

15 proc. Polaków nigdy nie korzystało z internetuPolska jednym z najbardziej wykluczonych cyfrowo krajów UE. 15 proc. Polaków nigdy nie korzystało z internetu

 

Choć poziom włączenia cyfrowego jest coraz większy, to Polska wciąż pozostaje jednym z najbardziej wykluczonych cyfrowo krajów Unii Europejskiej. Problemem, zwłaszcza w dobie dynamicznego rozwoju usług cyfrowych, pozostaje też prędkość łączy, z jakich korzystają Polacy. 92 proc. osób uważa, że najlepsze możliwości daje łącze światłowodowe, ale tylko co trzeci z ankietowanych z takiego łącza korzysta. Barierą utrudniającą proces włączenia cyfrowego pozostają przede wszystkim koszty.

Rewolucja w Kodeksie spółek handlowychOd czwartku wchodzi w życie rewolucja w Kodeksie spółek handlowych. Rady nadzorcze zyskają nowe możliwości i obowiązki w kontroli nad spółkami

 

13 października zaczną obowiązywać nowe przepisy, które mogą zmienić funkcjonowanie holdingów. Ogromna nowelizacja Kodeksu spółek handlowych ma uregulować relacje prywatno-prawne między spółką dominującą a jej spółkami zależnymi tak, by lepiej zabezpieczyć interesy wierzycieli, członków organów oraz drobnych wspólników spółki zależnej. Większe prawa uzyskają rady nadzorcze, co pozwoli im sprawować bardziej efektywny nadzór korporacyjny. 

zadłużenieRośnie zadłużenie polskich przedsiębiorstw. Firmy zaciskają pasa i odkładają inwestycje na lepsze czasy

 

Największy udział w zadłużeniu przedsiębiorstw, sięgający 2 mld zł, ma branża handlowa. Dalej jest branża budowlana – 1,2 mld zł oraz transportowa – 1,1 mld zł. One są najbardziej wrażliwe na zmiany koniunkturalne – mówi Emanuel Nowak, ekspert Narodowego Funduszu Gwarancyjnego. Wraz z gwałtownie rosnącymi kosztami prowadzonej działalności pojawiają się też opóźnienia w płatnościach. To oznacza zwiększone ryzyko dalszego zadłużania się polskich przedsiębiorców. W trudnym otoczeniu większość firm skupia się po prostu na przetrwaniu i utrzymaniu płynności finansowej, odkładając decyzje inwestycyjne na lepsze czasy.

Otwarcie własnego biznesuPandemia i rosnąca inflacja przyczyniły się do dużego kryzysu gospodarczego. Czy otwieranie w takim czasie swojego biznesu brzmi mało rozsądnie? To zależy od branży oraz rodzaju działalności – coraz popularniejsza jest franczyza w Polsce. Jeśli zastanawiasz się, jak otworzyć własny sklep i rozpocząć działalność gospodarczą, mamy kilka porad.

 

W jakie branże warto inwestować?

Pandemia COVID-19 i wynikające z jej powodu konsekwencje doprowadziły do problemów wielu firm, a nawet zawieszania czy zamykania działalności. Na wybrane usługi popyt drastycznie zmalał, wiele małych przedsiębiorstw, niemających poduszki finansowej, nadal ma poważne trudności ze zobowiązaniami.

Mogłoby się wydawać, że nie jest to dobry moment na zarejestrowanie firmy – jednak pandemia nie wpłynęła na wszystkie branże, a w każdym razie niekoniecznie negatywnie. Warto zatem wiedzieć, jak otworzyć własny sklep i w które branże warto inwestować.

Dobrze radzą sobie m.in. firmy informatyczne, , hurtownie materiałów itd. Rozwinęły się też branże prowadzące edukację, szkolenia czy porady (np. psychologiczne, prawnicze) w trybie online, sprzedaż przez kanały społecznościowe, e-commerce firmy cateringowe czy dietetyczne, producenci kosmetyków ochronnych i środków higieny, a także sklepy spożywcze

Założenie działalności online

Jeśli zastanawiasz się, jak otworzyć własny sklep czy zarejestrować firmę, ważną informacją jest, że możesz to zrobić przez Internet. Dodatkowo wniosek o wpis do CEIDG można pobrać i wypełnić na spokojnie w domu. Aby złożyć go online, wystarczy profil zaufany/posiadać profil zaufany. Warto też pamiętać, że początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z „Ulgi na start” (6 miesięcy bez składek na ubezpieczenia społeczne), a następnie przez dwa lata z niższych składek oraz z programu „Mały ZUS +”.

Franczyza w Polsce

Większą popularnością cieszy się w ostatnim czasie także franczyza w Polsce – przedsiębiorca działa samodzielnie, ale pod szyldem znanej marki. Korzysta z wielu udogodnień i wsparcia na każdym etapie działalności.

Jednym z dobrych pomysłów na założenie biznesu w czasie pandemii jest franczyza – można wybierać spośród różnych ofert. Jeśli zastanawiasz się, czy warto oraz jak otworzyć własny sklep, to system ten przynosi wiele ułatwień.

Własny sklep krok po kroku

Co do zasady otwierając placówkę handlową podstawą jest biznesplan – rozpoznanie rynku, czyli konkurencji, określenie profilu swojej działalności, znalezienie lokalu w dobrej lokalizacji, oszacowanie kosztów inwestycji oraz miesięcznych przychodów i rozchodów. Następnie trzeba założyć własną działalność, czyli zarejestrować firmę. Można też zdecydować się na system franczyzowy.

Polega on na zawarciu umowy z właścicielem sieci sklepów. Pozwala to na działalność pod znaną marką w zamian za opłatę licencyjną i dzielenie się zyskami – szczegóły współpracy zależą od umowy franczyzowej. Popularna sieć franczyzowa w Polsce to m.in. Żabka.

Jak otworzyć własny sklep franczyzowy?

Wiele osób decydujących się na własny biznes znajdzie coś dla siebie w systemie franczyzowym. Wybierają oni otwarcie własnego sklepu – tradycyjnego lub internetowego. Przede wszystkim trzeba wybrać branżę, a następnie markę, pod której szyldem będziemy prowadzić biznes. Bliższe informacje można pozyskać telefonicznie, online czy formularz kontaktowy.

Każda sieć ustala zasady współpracy działalności indywidualnie – przede wszystkim trzeba skontaktować się z osobą koordynującą przystąpienie do sieci, sprawdzić wysokość wkładu własnego i opłaty franczyzowej, zapoznać się szczegółowo z warunkami, prawami i obowiązkami. Zyskuje się od partnera (sieci franczyzowej), poza gotowym pomysłem na biznes, szerokie wsparcie merytoryczne, szkolenia, możliwość działania pod znaną i cenioną marką, wspólną koncepcję reklamową itd.

 

 

 

Start-upProblemy ze znalezieniem pracowników nie omijają start-upów. Blisko połowa nie może dopasować odpowiednich kandydatów do swoich zespołów

 

– Jeśli dzisiaj firma opowiada o sobie, że ma owocowe wtorki, czekoladowe środy albo dynamicznie rozwijający się zespół, to jest już o wiele za mało – mówi Róża Szafranek, prezes zarządu HR Hints. Jak wskazuje, polskich start-upów – tak samo jak innych przedsiębiorstw – nie omijają problemy z rekrutowaniem i motywowaniem pracowników. 44 proc. młodych spółek ma problemy z dopasowaniem odpowiednich kandydatów do swojego zespołu, a 62 proc. founderów i menedżerów uważa, że budowanie zaangażowania w zespole jest najważniejszą umiejętnością, nastręczającą wiele wyzwań. Co istotne, aż 70 proc. z nich wskazuje też, że problemy HR-owe w ich spółce są ważniejsze albo przynajmniej tak samo ważne jak aspekty finansowe, technologiczne czy sprzedażowe.