Z pierwszej strony halonews.pl
Autostrady najbardziej niebezpieczne latem
- Szczegóły
- Kategoria: news
Autostrady najbardziej niebezpieczne latem. Liczba wypadków rośnie z każdym rokiem
W ubiegłym roku liczba wszystkich wypadków na polskich drogach wyniosła 22,8 tys. i spadła względem 2020 roku, w którym odnotowano 23,5 tys. takich zdarzeń. Odwrotną tendencję widać jednak na autostradach i drogach szybkiego ruchu, gdzie w ubiegłym roku liczba wypadków wzrosła o ponad 1/4. Główną przyczyną jest jak zwykle nadmierna prędkość. Przy rozwijanych na autostradach prędkościach nawet drobny błąd może się skończyć tragedią, zwłaszcza latem, w okresie wakacyjnych wyjazdów i większego natężenia ruchu. Dlatego w Polsce już po raz piąty organizowana jest kampania Bezpieczna Autostrada, której celem jest wyczulenie kierowców na kwestie związane z bezpieczeństwem i edukacja z zakresu pierwszej pomocy w razie wypadku.
Konsumenci muszą się liczyć z kolejnymi podwyżkami cen prądu
- Szczegóły
- Kategoria: news
Konsumenci muszą się liczyć z kolejnymi podwyżkami cen prądu. Zmiana codziennych nawyków może jednak obniżyć rachunki
W ubiegłym tygodniu trzech dostawców złożyło do Urzędu Regulacji Energetyki wnioski o zmianę obowiązujących w 2022 roku taryf na sprzedaż energii dla gospodarstw domowych. To oznacza, że jeszcze w tym roku niewykluczone są podwyżki cen. – Prąd, gaz i ciepło w naszych domach w najbliższym czasie nie będą tańsze. Polacy powinni w miarę możliwości uwzględnić te nowe realia w swoich codziennych wyborach – wskazuje Maciej Maciejowski z Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej. Żeby zaoszczędzić na rachunkach za prąd, wystarczy zmiana drobnych, codziennych nawyków. Prowadzona przez PKEE kampania „Liczy się energia” pokazuje, jak zrobić to bez konieczności kupowania energooszczędnego sprzętu czy rezygnacji z urządzeń elektrycznych.
Czytaj więcej: Konsumenci muszą się liczyć z kolejnymi podwyżkami cen prądu
Spowolnienie w branży mieszkaniowej nie zatrzymało wzrostów cen
- Szczegóły
- Kategoria: news
Spowolnienie w branży mieszkaniowej nie zatrzymało wzrostów cen. Wydłużył się za to czas sprzedaży mieszkania na rynku wtórnym
W ostatnich miesiącach coraz mniej Polaków decyduje się na zakup mieszkania, a powodem jest brak zdolności kredytowej i wysokie oprocentowanie kredytów. Możliwości zaciągnięcia kredytu w dużym stopniu ograniczyła rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego, która nałożyła na banki obowiązek dodawania 5 pp. buforu do obecnej wysokości stopy procentowej. Branża deweloperska apeluje o złagodzenie rekomendacji, co mogłoby umożliwić wielu osobom zakup mieszkania lub domu. Co ciekawe, odkładanie tej decyzji na później nie musi wcale oznaczać niższej ceny. Mniejszy popyt na rynku nieruchomości wprawdzie ograniczył wzrost cen, ale nie spowodował spektakularnych spadków.
Czytaj więcej: Spowolnienie w branży mieszkaniowej nie zatrzymało wzrostów cen
Koncerny paliwowe konkurują o klientów rabatami
- Szczegóły
- Kategoria: news
Koncerny paliwowe konkurują o klientów rabatami. Mniejsze niezależne stacje mogą nie przetrwać tej walki
Ceny benzyny 95 kształtują się obecnie w okolicach 7,69–7,75 zł, w przypadku oleju napędowego są o kilka groszy wyższe. W ostatnich tygodniach kolejne sieci dołączają do rozpoczętego przez Orlen wyścigu na promocje i rabaty dla kierowców. W efekcie na niektórych stacjach ceny za litr są ok. 30 gr niższe. Na taki ruch nie zawsze mogą sobie pozwolić lokalne i niezależne stacje. Musiałyby bowiem zrezygnować z części swojej marży, co odbiłoby się na opłacalności ich biznesu. Z kolei brak obniżek może spowodować odpływ klientów do konkurencji. – Te prywatne biznesy, które prowadzą niezależne stacje, nie staną nagle przed granicą opłacalności, okres wakacyjny powinny wytrzymać. Natomiast problemem pojawi się, jeśli promocje wprowadzane przez krajowe koncerny będą przedłużane – mówi Urszula Cieślak z BM Reflex.
– Przełom czerwca i lipca przyniósł wyraźną poprawę na stacjach. Co prawda dalej widzimy bardzo wysokie poziomy cen, jednak oddaliliśmy się od poziomu 8 zł za litr benzyny czy oleju napędowego. Te spadki, które notujemy w ciągu ostatnich kilkunastu dni, to przede wszystkim zasługa ustabilizowania ceny ropy naftowej, ale też akcji promocyjnych wprowadzonych przez koncerny takie jak m.in. PKN Orlen czy Grupa Lotos, jak i zagraniczne koncerny oraz prywatne sieci stacji paliw – mówi agencji Newseria Biznes Urszula Cieślak, analityczka rynku paliw z BM Reflex.
Czytaj więcej: Koncerny paliwowe konkurują o klientów rabatami
30 groszy taniej na Orlenie. Wakacyjna promocja na paliwo
- Szczegóły
- Kategoria: news
30 groszy taniej na Orlenie? Tak, Polski Koncern Naftowy przygotował wakacyjną niespodziankę dla kierowców. Warunki skorzystania z niej są trzy.
Promocja polega na tym, ze tankując na Orlenie właściciel auta zapłaci 30 groszy taniej za litr paliwa. Tyle że aby móc skorzystać z oferty, musi pamiętać o trzech warunkach dodatkowych. Po pierwsze konieczne jest posiadanie konta w programie Orlen Vitay. Po drugie rabat przysługuje na jednorazowe tankowanie wynoszące do 50 litrów. Powyżej tej ilości kierujący zapłaci normalną stawkę za paliwo.
OC za punkty 17 czerwca 2022 r zmiany wejdą w życie
- Szczegóły
- Kategoria: news
OC za punkty? 17 czerwca 2022 roku ubezpieczyciele dostaną dostęp do informacji o karach kierowców. A przełoży się na wysokość składki.
Ubezpieczyciel poda PESEL i sprawdzi listę wykroczeń
17 czerwca 2022 roku wejdzie w życie kolejny element nowelizacji przepisów związanych z kierowcami. Na jego mocy ubezpieczyciele dostaną dostęp do informacji mówiących o karach nakładanych na kierowców. Podając PESEL konkretnej osoby będą mogli sprawdzić jej 2-letnią historię drogową. Podejrzą popełnione wykroczenia, wysokość mandatów, ilość punktów karnych, a nawet fakt czy kara została opłacona.
OC za punkty, czyli zmuszanie kierowców do przepisowej jazdy
Skąd pomysł, aby ubezpieczyciele mieli dostęp do informacji o punktach karnych? To tak naprawdę działanie dwutorowe. Po pierwsze chodzi o to, aby firmom ubezpieczeniowym dać nowe narzędzie służące do wyliczania składek OC. Liczyć się będzie nie tylko bezszkodowość czy informacje o pojeździe, ale również styl jazdy i częstotliwość otrzymywania drogowych kar.
Czytaj więcej: OC za punkty 17 czerwca 2022 r zmiany wejdą w życie
Koniec samochodów spalinowych w UE w roku 2035?
- Szczegóły
- Kategoria: news
Koniec samochodów spalinowych w UE? W roku 2035 wspólnota chce zakazać ich sprzedaży. Czy to już pewne?
W roku 2035 w UE nowego kupi się tylko elektryka
Parlament Europejski przegłosował zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w roku 2035. A tak właściwie to zapis mówi nie tyle o zakazie sprzedaży, co 100-procentowym wyeliminowaniu emisji gazów wydechowych przez fabrycznie nowe pojazdy. I choć głosowanie PE może się wydawać faktem dość wiążącym, w tej zmianie niczego pewnego jeszcze nie ma.
Plan ograniczania emisji CO2 w UE na lata 2025 - 2035
Może jednak od początku. Jak zdaniem Parlamentu Europejskiego ma wyglądać europejska elektromobilność? Już w roku 2025 producenci samochodów zostaną zobligowani do obcięcia emisji nowych pojazdów o 15 proc. W roku 2030 wskaźnik ma sięgnąć 55 proc., a 2035 100 proc. Co więcej, od tego punktu kraje UE będą dążyć do roku 2050, czyli uzyskania neutralności emisyjnej kontynentu.
Czytaj więcej: Koniec samochodów spalinowych w UE w roku 2035?
Drogi ekspresowe w Polsce płatne?
- Szczegóły
- Kategoria: news
Drogi ekspresowe w Polsce płatne? To pytanie, które elektryzuje kierowców. A wszystko za sprawą Krajowego Planu Odbudowy.
Krajowy Plan Odbudowy i płatne drogi w Polsce
Komisja Europejska zaakceptowała polski Krajowy Plan Odbudowy. To może otworzyć nam drogę do strumienia miliardów euro, które mają pomóc wrócić gospodarce do stanu normalności, po okresie pandemicznych zawirowań. Niestety w kwestii KPO pojawiają się pewne wątpliwości. Bo pojawia się w nim zapis mówiący o płatnych drogach szybkiego ruchu. Wszystkich drogach szybkiego ruchu, a więc autostradach i drogach ekspresowych. To wzburzyło kierowców. Kierowców, którzy od pewnego czasu również mierzą się chociażby z drożyzną na stacjach paliw.
Szczególnie bulwersujący jest fakt, że KPO mówi nie tylko o tym, że autostrady i drogi ekspresowe w Polsce będą płatne. Podaje również termin. Opłaty miałyby zostać wprowadzone już w roku 2023! Zostało zatem tylko kilka miesięcy...
Inflacja
- Szczegóły
- Kategoria: news
Czym jest inflacja?
W gospodarce rynkowej ceny towarów i usług ciągle się zmieniają: jedne rosną, inne spadają. Jednak o inflacji mówimy dopiero wtedy, kiedy mamy do czynienia z powszechnym wzrostem cen, a nie z podwyżkami dotyczącymi tylko niektórych dóbr. Kiedy dochodzi do inflacji, za tę samą kwotę można kupić coraz mniej. Innymi słowy, inflacja powoduje, że z czasem wartość pieniądza spada.
Ile wynosi inflacja?
Czym jest inflacja w Polsce? Niestety jego poziom znacznie przekroczył cel inflacyjny wyznaczony przez Narodowy Bank Polski. W marcu 2022 r. było to 10,9%, a w kwietniu już 12,4%. Tak więc wzrost jest oczywisty i warto tutaj zauważyć, że w wielu krajach europejskich czy w Stanach Zjednoczonych ceny produktów i usług również rosną.
Mówi się, że w maju 2022 r. inflacja sięgnie nawet 15%! Analitycy rynku finansowego przewidują, kiedy inflacja spadnie. Być może stanie się to w drugiej połowie 2022 r., ale to nie znaczy, że zyski spadają, tylko że ceny stabilizują się na dość wysokich poziomach. Obecnie prognozy wzrostu inflacji w Polsce w 2022 roku nie są optymistyczne. Można przypuszczać, że przez cały ten rok może przekroczyć poziom 10%, co już oznacza, że inflacja gwałtownie rośnie.
Zadłużenie rolników
- Szczegóły
- Kategoria: news
Spada liczba dłużników
Na koniec I kw. br. w Krajowym Rejestrze Długów widniało 4 256 dłużników z branży rolniczej. To o 5,9% mniej w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku – 4 521. Natomiast, wg Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK, z końcem marca br. liczba zadłużonych, zaliczanych do kategorii uprawy rolne, chów i hodowla zwierząt, łowiectwo (w tym działalność usługowa), wyniosła 1 598. Rok wcześniej było ich 1 529. Wzrost osiągnął 4,5% rdr.
– Odnotowany przez KRD spadek liczby dłużników najprawdopodobniej wynika z faktu, iż rolnicy sprzedali zgromadzone w 2021 roku zapasy produktów i uzyskane środki przeznaczyli na zaległe oraz bieżące płatności. W końcówce ub.r. wstrzymali się ze sprzedażą, by uzyskać nieco lepsze ceny w tym roku – tłumaczy doradca restrukturyzacyjny i radca prawny Adrian Parol.
Natomiast doradca restrukturyzacyjny i radca prawny Łukasz Goszczyński ocenia sytuację całej grupy zawodowej, szerzej ujętej w BIG InfoMonitor i BIK, jako trudniejszą w tym roku niż w zeszłym. I choć dane balansują na granicy, to nie są one zbyt optymistyczne. Trzeba zauważyć, że przede wszystkim pogorszyły się ogólne czynniki makroekonomiczne. Wzrosły ceny paliw, energii elektrycznej i nawozów oraz koszty pracy.
– Dane z rejestrów są zatrważające. I co gorsza, w pełni nie oddają realiów. Nawet jeśli w statystykach widzimy spadek to dlatego, że rolników z miesiąca na miesiąc jest coraz mniej. Wiele zadłużonych rok temu gospodarstw już nie istnieje – wyjaśnia Michał Kołodziejczak, lider AGROunii.
Najwięcej i najmniej
KRD informuje, że na koniec I kw. br. najwięcej dłużników było w woj. mazowieckim – 627 (kwota długu – ponad 47,8 mln zł), wielkopolskim – 617 (35,2 mln zł), a także w kujawsko-pomorskim – 355 (ok. 25,3 mln zł). Najmniej odnotowano ich w woj. opolskim – 99 (ok. 10,2 mln zł), świętokrzyskim i podkarpackim – po 111 (kwota długu – odpowiednio 6,4 mln zł i prawie 4,4 mln zł). Do tego było 12 dłużników nieprzypisanych do żadnego województwa ze skalą zadłużenia na ponad 182 tys. zł.