dworzec zachodniPonad pięć miesięcy temu ruszyły pierwsze prace remontowe na największym w Polsce węźle kolejowym pod względem liczby kursujących pociągów. Jest to część większego projektu przebudowy linii średnicowej, która w znaczący sposób podniesie komfort komunikacyjny. W życie weszły już pierwsze zmiany w tymczasowej organizacji ruchu pociągów. Warto więc upewnić się co do kursu, zanim zaplanujemy podróż. Co to oznacza w praktyce dla pasażerów? Czas zebrać kilka istotnych faktów w jednym miejscu.

Nowy dworzec zachodni ma być bardziej przestronny i przyjazny osobom niepełnosprawnym

PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały w lipcu 2020 roku umowę, w myśl której remont Warszawy Zachodniej skończy się do 2023 roku i będzie kosztować ponad 1,9 mln zł. Przebudowa dworca jest współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Warszawa Zachodnia to obecnie największy węzeł przesiadkowy w Polsce i obsługuje blisko 1000 pociągów na dobę. Podróżni korzystają tu z usług przewoźników regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Powstają nowe zadaszone perony, szerokie przejścia, windy, ruchome schody oraz rozbudowany system informacji. To właśnie dzięki nowoczesnym systemom i technologiom podróżni zyskają obsługę na najwyższym możliwym poziomie. Innym istotnym (jednak równie ważnym) czynnikiem będzie sprawniejsze zarządzanie ruchem na całym warszawskim węźle kolejowym.

Warszawa Główna znów tętni życiem

Tak liczne zmiany nie mogą odbyć się bez tymczasowej reorganizacji ruchu. Do życia przywrócony został więc stary dworzec Warszawa Główna. Stacja ta znajduje się na Woli, przy ulicy Towarowej 3. Od niedzieli 14 marca po 24 latach przerwy, znów podróżni mogą z niej korzystać. Dzięki temu w czasie remontu możliwy jest ruch pociągów według rozkładu. Dworzec obecnie obsługuje kilkanaście linii połączeń regionalnych Polregio i łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dojedziemy więc z niego do Łodzi Fabrycznej, Skierniewic, Grodziska Mazowieckiego, Łowicza, Piaseczna, Sochaczewa oraz Dobieszyna.

warszawa zachodnia

Mimo, iż Warszawa Główna jest obecnie dworcem częściowo zastępczym, to nie można mówić tu o prowizorycznym przygotowaniu go „na szybko”. Przedstawiciel zespołu prasowego PKP Paweł Jakubowski zaznaczył w rozmowie na łamach portalu Business Insider, iż ponowne otwarcie starego dworca przygotowane zostało odpowiednio strategicznie i skrzętnie: „zamontowano tory, rozjazdy oraz nowe konstrukcje i sieć trakcyjną”. Ruch prowadzony jest z nowej nastawni. Rzecznik PKP poinformował także o dwóch nowych peronach zlokalizowanych od strony ulicy Towarowej, oraz o czytelnych oznakowaniach informacyjnych z rozkładami jazdy. Zmotoryzowanym podróżnym sytuację ułatwi parking Kinss&Ride, znajdujący się przy ul. Towarowej. Budowana jest obecnie kładka, która ułatwi zaś życie pasażerom próbującym przedostać się na perony od Al. Jerozolimskich i ul. Kolejowej. Obecny rozkład jazdy na stacji Warszawa Główna obowiązuje do 12 czerwca 2021 roku.

Szereg udogodnień dla pasażerów od Komunikacji Miejskiej, PKP IC oraz ZTM

Wraz z budową dworca i całej szeroko rozumianej infrastruktury kolejowej naprzeciw pasażerom wyszły Koleje Mazowieckie. Ich współpraca z Szybką Koleją Miejską sprawia, że ich bilety są wzajemnie honorowane. Poniżej dokładny wykaz linii:

- S1 na odcinku Warszawa Wschodnia – Pruszków

- S2 na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Lotnisko Chopina

- linie S9 i S3 na odcinku Legionowo - Warszawa Zachodnia peron 8

Warto również wspomnieć o komunikacji miejskiej. Bilety Zarządu Transportu Miejskiego wszystkich rodzajów są ważne w pociągach KM na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia; Legionowo - Warszawa Zachodnia peron 8 (przez Warszawę Gdańską); linii lotniskowych RL, na odcinku Legionowo - Warszawa Lotnisko Chopina przez Warszawę Centralną lub Warszawę Śródmieście, na odcinku Warszawa Wschodnia - Pruszków, a także na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Główna.

Jeżeli natomiast korzystamy z przejazdu PKP Intercity, a podróż wymaga od nas przemieszczania się pomiędzy stołecznymi dworcami to możemy skorzystać z ich specjalnej oferty. Jednorazowy bilet na przejazd honorowany jest w komunikacji miejskiej. Chodzi oczywiście wyłącznie o połączenia pomiędzy dworcami. Takowy bilet ważny jest jednak jedynie przez 60 minut od przyjazdu na którąś z warszawskich stacji. Oto szczegółowy wykaz tras, na jakich z biletu PKP IC możemy skorzystać:

- pierwszej linii metra na odcinku Centrum - Dworzec Gdańsk

- tramwaju linii: 15 między Centrum a Dworcem Gdańskim (w obu kierunkach)

- tramwaju linii 41 między Dworcem Centralnym a Dworcem Gdańskim (w obu kierunkach)

- tramwaju linii 28 między Dworcem Wschodnim (Kijowska) a Dworcem Gdańskim (w obu kierunkach)

Szczegółowe informacje dla pasażerów dotyczące zmian w kursowaniu pociągów dostępne są na stronie - portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników. Lista pociągów ze zmienioną trasą kursowania jest dostępna również na specjalnej stronie uruchomionej przez PKP Intercity: intercity.pl/wwk. Istotne jest jednak, by sprawdzać informacje na bieżąco, ponieważ przez remont sytuacja na kolei jest bardzo dynamiczna.