Ładowanie Konfiguracji Stylów. Proszę czekać...

biznes

firmy rodzinneFirmy rodzinne w Polsce generują 18 proc. PKB i 332 mld zł przychodu. Nowe przepisy mają ułatwić ich funkcjonowanie i sukcesję

W Polsce działa ok. 830 tys. firm rodzinnych. Generują rocznie 332 mld zł, co piąta wypracowana w naszym kraju złotówka jest wynikiem właśnie ich pracy. W ciągu najbliższych pięciu lat w ręce kolejnej generacji przejdzie ok. 57 proc. firm rodzinnych, ale tylko nieco ponad 8 proc. następców deklaruje chęć ich poprowadzenia. Do konsultacji trafił niedawno projekt ustawy o fundacji rodzinnej, który ma pomóc rozwiązać problem sukcesji, umożliwi też firmom rodzinnym stabilny rozwój w perspektywie wielopokoleniowej. – To odpowiedź na oczekiwania prywatnej przedsiębiorczości – ocenia Piotr Aleksiejuk z kancelarii Wojarska Aleksiejuk i Wspólnicy.

inwestycjePonad połowa firm w ubiegłym roku odnotowała spadek przychodów w porównaniu z 2019 rokiem o co najmniej 25 proc. – wynika z badania EY. Wiele z nich z powodu pandemii zrezygnowało z zaplanowanych inwestycji i z ostrożnością podchodzi do nowych. Paradoksalnie to często jednak inwestycje są szansą na szybsze poradzenie sobie z kryzysem i na dynamiczny rozwój firmy. Przynoszą także korzyści całej gospodarce, m.in. zwiększając eksport. Duże znaczenie dla decyzji firmy o ekspansji zagranicznej ma wsparcie państwowych instytucji. W rozwoju polskich spółek uczestniczy m.in. Fundusz Ekspansji Zagranicznej zarządzany przez PFR TFI. W ostatnim czasie z jego oferty skorzystali m.in. polscy deweloperzy i spółka Rainbow Tours.

– Wyciągając wnioski ze zjawisk gospodarczych towarzyszących pandemii, polskie przedsiębiorstwa mogą rozpocząć poszukiwania nowych kierunków dla swoich inwestycji i coraz częściej wykorzystywać szanse biznesowe za granicą. Skracając lub dywersyfikując globalne łańcuchy dostaw, można ograniczyć ryzyko ich zerwania. Inwestycje zagraniczne w różnych destynacjach mogą też zminimalizować ryzyko związane z lokowaniem środków tylko w jednym kraju – wskazuje Piotr Kuba, członek zarządu PFR TFI SA, który zarządza Funduszem Ekspansji Zagranicznej.

onboardingW obrębie Internetu spotkamy się z portalami oceniającymi rozmaitych pracodawców. Zapewne zauważyłaś przewagę negatywnych komentarzy pracowników, przeważnie byłych dotyczących struktury, organizacji i kultury pracy w określonych firmach. Jak tego uniknąć i wpłynąć na pozytywny odbiór swojej organizacji, a przy okazji wzmocnić poczucie tożsamości pracownika z firmą? Jak zmniejszyć rotację w obrębie organizacji wpływając na maksymalizację jej zysków? Odpowiedzią na to pytanie jest onboarding. Jeśli chcesz poznać szczegóły dotyczące tej niesamowicie skutecznej techniki, przeczytaj koniecznie dalszą część artykułu.

Onboarding - definicja

Koszt rekrutacji nowego pracownika, a także jego wdrożenia w nowe zadania i sensowne wyszkolenie przewyższa znacznie koszt udzielenia podwyżki zespołowi. Ponadto kluczem do sukcesu firmy jest posiadanie zgranego i solidnie przygotowanego teamu. Jak więc utrzymać pracownika? W tym celu opracowano skuteczną technikę wpływającą na jego podejście do firmy i podwyższenie efektowności wykonywanej przez niego pracy. Technika ta znana jest pod nazwą onboardingu i polega na wdrożeniu nowego pracownika w strukturę, ofertę i kulturę organizacji. Wpływa ona na proces adaptacji pracownika i jego sposób postrzegania firmy. Skutecznie przeprowadzony onboarding wpływa na emocję nowicjusza i jego późniejszą efektywność. Warto zaznaczyć, że właściwie przeprowadzony onboarding poskutkuje utrzymaniem pracownika w strukturach organizacji w okresie dłuższym, niż przewiduje to umowa próbna. W jaki sposób podejść do onboardingu, by proces odniósł pożądany skutek?

Grafika komunikat prasowy

Grupa iCEA, pierwsza agencja SEO360 w Polsce, rozszerza swoje działania na kolejny, daleki indyjski rynek. Otwarcie pierwszego zagranicznego oddziału w USA było początkiem długofalowych działań ekspansyjnych firmy. Grupa zdecydowała się na rozwijanie usług w ramach nowego oddziału – iCEA SEO Group India Private Limited
w Gurgaon.

iCEA SEO Group India, jako rozszerzenie dotychczasowej działalności Grupy, będzie specjalizowała się w usługach SEO360 oraz SXO dla klientów z branży e-commerce. Podążając za trendem dynamicznie rozwijającej się sprzedaży internetowej, wiele firm wchodzących na rynek zagraniczny, które dążą do maksymalizacji swojej sprzedaży, decyduje się skorzystać z rozwiązań SEO360. Ekspansja Grupy iCEA jest odpowiedzią na zapotrzebowania perspektywicznej branży e-commerce.

irydInwestowanie na giełdzie już nieraz pokazało, że metale okazują się cenniejsze niż złoto. Tak chociażby jest z Irydem, który jest uznawany za jeden z najtwardszych metali we wszechświecie, a wydobywany jest jako produkt uboczny platyny i palladu. Iryd to także istotny składnik m.in. świec zapłonowych w silnikach spalinowych. Właśnie dlatego, cena irydu stopniowo rośnie. Gdy w 2004 roku, uncja irydu kosztowała zaledwie 200 dolarów, w 2021 roku cena ta wzrosła aż do 6 tysięcy dolarów za uncje.

Obecna cena irydu sprawia, że jest on o około trzy razy droższy od złota. Przez dwa miesiące, od stycznia do marca 2021 roku, cena irydu wzrosła aż o 131 procent. Co mogło mieć wpływ na tę zmianę? Przede wszystkim to, że wzrasta popyt na ekrany elektroniczne oraz to, że coraz częściej można zaobserwować braki w wydobywaniu tego surowca. W związku z możliwym w najbliższych miesiącach popytem na platynę, związanym z zastosowaniem jej w napędach wykorzystujących technologie wodorowe, doszło do wzrostu atrakcyjności irydu, a także jego ceny rynkowej.